Защо именно октомври е месец за превенция на онкологичните заболявания на гърдата и как розовата панделка се превръща в негов световно признат символ?

Розовата панделка е създадена по идея на Евелин Лаудер от Александра Пени през 1992 г. Евелин се сблъсква с диагнозата рак на гърдата и нейното желание е да се инвестират повече средства за ранна диагностика на това заболяване. Като старши корпоративен вицепрезидент на американската козметична компания тя организира мащабна кампания в магазините за грим на Estée Lauder, където се разпространяват 1,5 милиона розови панделки. Като част от инициативата събира над 200 000 подписа в петиция към правителството за увеличаване на финансирането за ранна диагностика на рака на гърдата. Така розовата панделка се превръща от благотворителна кауза на една борбена жена в световен символ в борбата с рака на гърдата.

Този октомври се отбелязват 30 години от старта на първата кампания за борба с рака на гърдата и глобалния ѝ принос към общността на засегнатите от заболяването. Благодарение на усилията на козметичната компания са финансирани медицински проучвания в световен мащаб, инвестирано е в центрове за диагностика, включително в мамографии и скрининг за уязвими групи с ограничен достъп до здравеопазване, организирани са беседи за осведоменост за здравето на гърдите и ранната диагностика. 

Тази година Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Токуда също се включва в кампанията за повишаване на информираността относно рака на гърдата и ще разпространи розови панделки в лечебното заведение в знак на солидарност с инициативата, в която са раздадени над 180 милиона розови панделки в цял свят в последните 30 години.

Призивът за скрининг е спешен: ракът на гърдата продължава да бъде най-често диагностицираният сред жените в света. Това осмисля мисията на розовата панделка, обединявайки хората с надеждата да помогнат за премахването на рака на гърдата като животозастрашаваща болест.