Неонатология

Кинезитерапевтична програма "Щастливо бебе"

Отделението по Неонатология предлага кинезитерапевтична програма за здрави бебета, която включва масажи и гимнастика за подпомагане на физическото и емоционално развитие на новороденото от неговото раждане до навършване на 1 годинка.

Програмата се нарича „Щастливо бебе”, защото опитът ни показва, че упражненията допринасят много за стимулиране, както на физическото, така и на мозъчното и емоционално развитие на бебетата. Или с други думи те растат по-бързо, здрави и щастливи.

Провеждаме различни упражнения, съобразени с възрастта на бебето (от 1 до 12 месеца) всеки делничен ден от 11 до 15 часа.

За записване: тел. 02/403 4928 и 02/403 4000

Гимнастиката и масажът се препоръчват на всяко здраво дете и на тези със здравословни проблеми, след консултация с лекар специалист. Чрез упражнения подпомагаме физическото развитие на детето, което допринася в голяма степен и за психическото му развитие и умения. Развива се привързаността чрез докосвания, зрителен контакт, усмивка. Двигателните умения се развиват в различни срокове след раждането. В ранната възраст главна роля  във формиране на двигателните рефлекси играе подражанието.

Ползите от масажа са много:

• Увеличава се привързаността на бебето към родителите

• Облекчават се коликите

• Подпомага растежа и наддаването

• Стимулира мозъчното и емоционално развитие

Програмата ни включва упражнения, които са съобразени с възрастта на детето и неговото физическо и психологическо развитие:

1-ви месец: Поставено по гръб,  детето забелязва движещ се предмет и за кратко време се заглежда. По корем може да обръща главата странично и да я повдига за кратко.

2-ри месец: По гръб вижда предмет над него и го фиксира за кратко. Реагира на звуци. Усмихва се. По корем повдига главата за кратко.

3-ти месец: По гръб следи заобикалящите го предмети и хора, на звуци реагира с движение. Движи се пъргаво и започва да гука. Обръща се от тилен лег до страничен. По корем държи главата повдигната. Повдигнато във въздуха краката са продължение на тялото, а главата започва да се повдига.

4-ти месец: По гръб- започва да заглежда ръцете си и да  си играе с тях.
 Започва да посяга към подадените му предмети. Задържа играчка в ръцете си и я оглежда. По корем- подпира се на предмишниците си, смее се с глас. Детето може да се поставя в полуседнало положение. Обръща се от тилен лег до лицев лег.

5-ти месец: По гръб – оглежда около себе си, с цяла ръка хваща предмет и го поставя в устата. Разпознава строгият и любезен тон. Издава различни звуци, пищи. По корем- повдига главата и се подпира на опънати ръце. Правят се опити за поставяне на детето за момент в седящо положение.

6-ти месец: По гръб- опъва коленете си. Предава си играчките от ръка в ръка. Поставено в седеж вече се задържа по-изправено, но не трябва да е без опора. Издава гласни и съгласни. Държано в стоеж, поема тежестта в разкрачен стоеж. При снемане към опора се опира на дланите си.

7-ми месец: По гръб играе с краката си. Разглежда играчки в ръцете си. Енергично се обръща гръб-корем. Поставено в седеж, без опора запазва равновесие и се опира на длани.

8-ми месец: По гръб хваща по-малки предмети. Повтаря срички и ги удвоява. Поставено по корем енергично преминава в опора на колене и се люлее напред- назад. Може да се изправи от странично положение до седящо, така се задържа, оглежда се и посяга.

9-ти месец: Лежащо по гръб си играе с дребни предмети. Удвоява сричките- „та-та“, „ма-ма“. Опива се да пълзи, изправя се до рамката на креватчето само и се задържа.

10-ти месец: Пълзи. Играе в седящо положение. С опора на рамката на креватчето се опитва да прави крачки.

11-ти месец: Финната моторика започва да преобладава над обикновенните движения. Манипулира с играчките. Пълзи бързо. В седеж запазва идеално равновесие.

12-ти месец: Сръчно манипулира с дребни предмети. Хваща в една ръка повече играчки. Имитира прости дейности, изпълнява малки задачи. От седеж играе с лъжичката си и се опитва да я поднася. Изправя се енергично само и прави опити за първите несръчни крачки.

Яна Раковска, кинезитерапевт, логопед

Яна е завършила рехабилитация през 2002 г. През 2007 г. завършва и специалност "Кинезитерапия". Работи в Болница Токуда от откриването ѝ през 2006 г. Хоноруван преподавател е към Медицински колеж - София и НСА до 2012 г. През 2009 г. придобива квалификационна степен "Логопедия".

Професионалните ѝ интереси са в сферата на кинезитерапия при бебета и деца, двигателна и говорна рехабилитация. 

Има завършени следните допълнителни квалификации:

  • Курс по Електростимулация
  • Рехабилитация при лумбална дискова херния
  • Курс за фитнес инструктор
  • Рехабилитация при черепно-мозъчни травми
  • Биомеханика и терапия на орално-моторни механизми в помощ на говорната артикулация
  • Обучение по сензорна интеграция
  • Innovative Assesment and Intervention for Autism Spectrum Disorder
  • Участие в семинар по китайска традиционна медицина
  • Участие е Национална конференция "Дни на детската ортопедия"
  • Участие в конференция "Нарушения на храненето и хранителните механизми"