Посрещаме месец октомври с една от най-широко разпространените профилактични кампании в света - тази за рака на гърдата. Розовият месец е посветен на борбата с рака на гърдата и цели да насочи вниманието ни към ранната диагностика и навременните профилактични прегледи. Как една розова панделка оцвети месец октомври и стана световно призната, разберете в следващите редове.

Когато видим розова панделка, поставена на сако или риза, автоматично се сещаме за борбата с рака на гърдата. Чудили ли сте се някога защо панделка, защо точно розова и как се свързва тя с рака на гърдата? Време е за кратка вдъхновяваща история за една жена.

През 1992 г. бяха създадени два цвята панделка за подпомагане на осведомеността за рака на гърдата. Шарлот Хейли, преживяла рак на гърдата, става активист за борба със заболяването и създава прасковени ленти и поема инициативата да разпростани посланието. Г-жа Хейли раздала прасковените ленти първо в местните хранителни магазини и призовала поддръжниците да пишат на своите законодатели. Всяка лента е прикрепена към карта, която гласи: "Годишният бюджет на Националния онкологичен институт е 1,8 милиарда долара, само 5 процента отиват за профилактика на рака. Помогнете ни да събудим законодателите в Съединените щати като носите тази панделка". Това усилие не е изисквало пари, а само осмислянето на проблема.
Отново през 1992 г. Евелин Лаудер, също преживяла рак на гърдата, се свързва с Александра Пени, за да създаде розовата лента. Te, а след това старши корпоративният вицепрезидент на Estée Lauder и главен редактор на Self Magazine, предприемат търговски подход и разпространяват 1,5 милиона розови панделки в магазините за грим на Estée Lauder. Събират над 200 000 подписа в петиция към правителството за увеличаване на финансирането за ранна диагностика на рака на гърдата.
С обединени усилия розовата панделка се превръща от идея на една борбена жена в световен символ в борбата с рака на гърдата.

Днес The Estée Lauder Companies Inc. отбелязват 30-тата годишнина от основаването на своята кампания за борба с рака на гърдата и глобалния ѝ принос към общността на засегнатите от заболяването. През последните 30 години в световен мащаб кампанията финансира медицински проучвания и осигурява стипендии, както и медицински ресурси и центрове за диагностика, включително достъп до мамографии и скрининг за уязвимите групи с ограничен достъп до здравеопазване, организира подробни беседи за важността от осведоменост за здравето на гърдите и ранната диагностика чрез дискусии между общността на засегнатите от рак на гърдата, медицински експерти и ключови лидери на обществено мнение, поддържана терапии и програми за консултации, които подпомагат жизнените нужди на засегнатите от рак на гърдата и техните семейства, разпространява образователни материали и повече от 180 милиона розови панделки, за да се повиши информираността.
Призивът за скрининг е спешен: ракът на гърдата продължава да бъде най-често диагностицираният в света. Това само потвърждава защо мисията на розовата панделка остава непоколебима, обединявайки хората с надеждата да помогнат за премахването на рака на гърдата като животозастрашаваща болест за всички.