Андрей Марков е изключителна личност в областта на здравеопазването в България. Той е съосновател и управител на Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ в София. Преди 11 години се създава първата болнична база – Сърдечно-съдов център, който продължава да предоставя отлични медицински услуги до днес. Само след 3 години през 2015 година, Андрей Марков и неговият екип създават и втората база на модерната университетска болница Аджибадем Сити Клиник „Младост“.

Г-н Марков разполага с богат опит като мениджър и администратор в здравеопазването, с повече от 30 години практика в сферата зад гърба си. Преди това, той е заемал позицията на изпълнителен директор на „Юнайтед Медикал“ – първият частен интегриран доставчик на медицински услуги в България.

Андрей Марков е бил финансов и административен директор на болница „Св. Екатерина“ в продължение на 13 години, както и на Националния Център по Сърдечно-съдови заболявания в продължение на 6 години. Притежава изключителни умения в управлението на медицински институции и е внесъл значим принос за тяхното развитие.

Андрей Марков е завършил магистърска степен по „Бизнес администрация и мениджмънт“ в УНСС, допълнително образование в областта на здравното управление и администрация. Специализирал е в престижния Институт по международно здраве към Мичиганския държавен университет.

Със своята богата образователна и професионална кариера, Андрей Марков заслужено се нарежда сред водещите специалисти в областта на здравеопазването в страната и извън нея. Той продължава да работи активно и с ангажимент към подобряването на здравеопазването и предоставянето висококачествени медицински услуги на пациентите.

С удоволствие той отговори на въпросите на lider.bg, които публикуваме дословно:

Здравейте, г-н Марков! За нас е изключително удоволствие, че днес сте наш гост. Защо решихте професионалното Ви развитие да е именно в сферата на здравеопазването?

Още от дете имам семейна предопределеност. Разбира се, имаше и други опции, но така или иначе основна моя цел и мисъл стана намирането на начини как да се решават проблемите на хората, включително и техния здравен статус. Тези амбиции прераснаха в нещо като хоби. И от тогава до днес практикувам най-хубавата работа на света!

Как се справяте с предизвикателствата, свързани с управлението на медицинска институция в съвременната здравна среда в България? Какъв е успешният модел на управление, който смятате за най-ефективен за организиране на лечебно заведение, въз основа на който работите в Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ в София?

Добрите медицински практики и добрата организация винаги са присъствали в нашето здравеопазване, разбира се, не навсякъде. Тоест, да се създават добри медицински практики е било и остава цел както в миналото, така и в настоящето и когато има добри лекари, а смело може да кажем, че в България има изключително много, то се оказва, че мисията е възможна.

Трябва да отбележим, че това се случва на фона на изключително лошата политическа обстановка в последните години и липсата на адекватно отношение от страна на политическата класа към въпросите на собственото ни здраве. Комерсиализацията на живота ни засегна по един тежък и за жалост неразрешим в момента начин. Директното пренасяне на личните интереси и в работата на публичните личности ни доведе до ситуация, при която трудно бихме повярвали, че статуквото ще се промени.

Но така или иначе, ние не се отказваме и разчитаме на високия професионализъм на кадрите и на онази част от тях, които проявяват перфекционизъм и в ежедневната си работа. Не е лесно те да бъдат открити, да бъдат отделени и да им се дадат възможности за реализация.

Мога да бъда благодарен на живота за това, че досега винаги ни се е случвало по правилния начин да реализираме идеите си. Моделите на Националния Център по Сърдечно-съдови заболявания, на „Света Екатерина“, на „Юнайтед Медикъл“ и понастоящем на „Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ“ винаги са били пример за добра организация, висок професионализъм и изключителна полза за обществото.

Кои са най-иновативните медицински процедури или технологии, които първи въвеждате в България и какъв се очаква да бъде техният принос за здравеопазването в страната?

Трудно бихме се върнали толкова прецизно назад във времето, за да изброим всички отделни нововъведения и практики, които са наше дело и са се превърнали в модел. Приоритет в лечението при нас заемат щадящи пациента, минимално-инвазивни методи като сърдечни катетеризации, ендоскопски и ендоваскуларни процедури, интервенционални нервно-съдови процедури и периферни съдови интервенции.

Всичко това поддържа и общото ниво на медицината на високи позиции в Европа.

Цялото знание, което нашите лекари имат и надграждат, не пазят само за себе си. Ние постоянно обучаваме специалисти и от други лечебни заведения. Така например, когато проф. Иво Петров, доц. Зоран Станков и техния екип успешно имплантираха пациент номер 10 в болницата с MitraClip, бяха поканили освен международни прокуристи, така и колеги кардиолози от други болници, които с възхищение споделяха, че за първи път имат възможността да гледат на живо тази изключително сложна процедура, която именно проф. Петров въведе в България през 2018 година.

Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Сърдечно-съдов център и Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Младост защитават най-високия световен стандарт за качество в здравеопазването – Joint Commission International (JCI) за четвърти пореден път. Можете ли да разясните на нас и нашата аудитория какво представлява този стандарт и какви са основните изисквания, на които едно лечебно заведение трябва да отговаря, за да го получи?

Стандартът оценява гаранциите за качеството на медицинските услуги, които се предоставят в болницата. Описването на процесите и спазването им в най-големи детайли е всъщност основата на системата. Или ако по-просто трябва да го кажа, то ще цитирам баба ми: „Андрейчо, в живота трябва да имаш място за всяко нещо и всяко нещо да си има мястото“. И ние тук правим всичко по писани правила и не се отклоняваме от тях по никакъв начин.

В света стават изключително много медицински грешки, заради които годишно губят живота си много много хора. Именно тази система ни гарантира тяхното избягване в най-голяма степен. С нея ние следваме процедурите точно, идентифицираме проблемите и знаем как да действаме, като същевременно развиваме процесите. Всичко това, освен че е от помощ за екипите ни, е гаранция и за пациентите ни, че получават услуга на световно ниво.

Каква роля играе обучението на персонала и внедряването на най-съвременните технологии и методи на лечение в постигането на този висок стандарт на качество?

Без обучение не бихме могли да постигнем нито един от основните процеси. То е изключително сериозно, продължително и обикновено завършва със сертифициране, което гарантира придобитите качества на всеки служител. То е нужно и за санитари, и за сестри, и за лекари, отнесено към техните нива на компетентност. Случаен човек не може да влезе в системата и да опосредства дейността, а и не би било редно.

Какви са Вашите следващи цели и планове за развитие на медицинските услуги и качеството на здравеопазването, които ще предоставяте на пациентите си?

Най-голямата обща цел в ежедневието ни и опитите ни и като професионалисти, и като граждани, е да осигурим връщането на солидарния модел на здравеопазване в България, който в момента е разбит. Тези усилия са от години, за жалост нямаме хоризонт, не можем да разберем кога и изобщо дали ще се справим скоро. Надеждата е обществото да разбере, че моделът на здравеопазване трябва да бъде доразвит и доведен до положение, в което българи да не се налага да търсят помощ в чужбина. Да имаме собствена здравна система на най-високо европейско ниво.