Д-р Габриела Гачева, детски психиатър

"Ранната диагностика на разстройства от аутистичния спектър позволява навременни интервенции, които могат да подобрят прогнозата при значителна част от децата", казва д-р Габриела Гачева, детски психиатър. Лекарката е най-младото попълнение в екипа на Аджибадем Сити Клиник Варна, където започна прегледи. И към момента тя работи в Клиниката по детска психиатрия в УМБАЛ "Св. Марина" - Варна.

Пред медиата Moreto.net тя дава насоки към какво да насочат вниманието си родителите в процеса на израстване на децата в периода на ранната детска възраст и кои са признаците на отклонения от нормалното развитие. 

Ранната диагностика на разстройства от аутистичния спектър помага за изясняване на съмненията и тревожността на родителите, свързани с израстването на децата и позволява адекватно планиране на бъдещата адаптация в детски и учебни заведения и подкрепата от общността.

Важно е да се знае, че диагнозата се поставя само от детски психиатър. Има разработени множество скали за скрининг, диагностициране и определяне на тежестта на протичане на разстройството, които се прилагат.

Известно е, че има по-висока честота на аутистично разстройство сред братята и сестрите на вече диагностицирани случаи. От проведени изследвания е установено, че при тези високорискови кърмачета през първите шест месеца няма специфични отклонения спрямо очакваното за възрастта, с изключение на евентуални неспецифични забавяния в моторното развитие. През следващите шест месеца и до 2-годишна възраст децата от спектъра започват да показват явни затруднения в социалната комуникация, играта, езиковото развитие и когнитивните умения, както и други сензорни и моторни нарушения.

При различните деца се открива различен набор от симптоми. Не всички деца с аутизъм проявяват всички симптоми през цялото време.

Някои „червени флагове“ за разпознаване на симптоми на детски аутизъм и изоставане в развитието в ранна детска възраст са:

  • Детето не поддържа очен контакт и рядко се обръща при повикване по име
  • Липсва посочване с пръст, често детето използва ръката на родителя, за да го заведе до желания обект
  • Детето не споделя интереси или радостни емоции с близките
  • Повтаряеми движения с ръце и тяло (например повтарящо се „пърхане с ръце“ при емоция, подскачане на място)
  • Еднотипни занимания с предмети – стереотипно подреждане или въртене на играчки, многократно повторение на действие (например многократно включване и изключване на осветлението), липса на сюжетна игра (например „Да нахраним бебето“)
  • Липса на интерес и желание за комуникация и игра с връстници, предпочитание към усамотяване
  • Трудна адаптация към промяна и настояване за спазване на определена рутина в ежедневието (подредба на вещи, минаване по определени маршрути)
  • Намалено разбиране на речта на родителите и затруднено изпълнение на инструкции в ежедневието („Донеси чашата от другата стая!“)
  • Липса на координация на невербалната комуникация
  • Капризен апетит с предпочитание към определени храни (например предимно тестени изделия, детето не е склонно да опитва нови продукти), включително подбиране по консистенция или цвят
  • Поява на напрежение и дразнене при наличие на някои шумове или струпване на повече хора
  • Изоставане в развитието на речта (бавно обогатяване на речника, повтаряне на чута реч, нецеленасочено използване на запаметени думи), липса на вокализации с цел комуникация

Родителите първи могат да забележат някои от тези признаци. Не отлагайте посещението при детски психиатър и не се доверявайте на информация от интернет, която не е надеждна.

Ранното диагностициране на детския аутизъм е критично важно, тъй като дава възможност за ранна интервенция със значим положителен ефект върху развитието на детето, която може да увеличи шансовете за постигане на оптимални социални, когнитивни и поведенчески резултати. Това спомага и за намаляване на рисковете от развитие на вторични психиатрични разстройства и значима социална изолация.